Alla inlägg den 10 januari 2010

Av Pernilla Thomasson - 10 januari 2010 15:39

Ja då har jag även blivit färdig med mitt andra bak för dagen, hittade detta recept på en ny blogg som jag blivit frälst i då det finns mycket recept där. Så det blev solbullar. Måste säga att de var väldigt lätta att baka och supergoda, de ska penslas med smält smör och sockras innan de äts, men jag har ju slängt dem i frysen utan socker det får man fixa när man bjuder på dem.

Receptet kommer här:

50 g jäst 

100 g smör

3 dl mjölk

1/2 tsk salt

1 dl socker

2 tsk kardemumma

9 dl vetemjöl


Sätt ugnen på 250grader.


Gör en vanlig bulldeg och låt den jäsa i 30 min. Under tiden gör du marsankräm antingen sådan man kokar eller snabbmarsan.


Rulla bullar och låt dessa jäsa 15 min, gör därefter ett hål i dem och fyll dem med marsankrämen, låt bullarna jäsa en sista gång 15 min.


Sedan ska de vara i ugnen 5-10 minuter, helt beroende på storlek och ugn, mina kunde bara vara inne 6 minuter.


När man sedan serverar dessa bullar så smälter man smör och penslar dem och strö socker över dem.

Av Pernilla Thomasson - 10 januari 2010 14:52

Idag när jag vaknade kände jag att idag ska här bli saker gjorda, efter gårdagens slöardag. Så jag bestämde mig för att pröva två nya recept, det ena är frukostbullar som svärfars fru bakar som hela familjen bara älskar så det blev första uppdraget. Lyckades i allafall så bra att Fabien och Wilda har godkänt dem nu, så nu återstår bara att se vad Anton och Krille tycker när de kommer hem från Kuben. Anton har spelat fotboll idag och vad jag hört från Krille så har dagen inte varit lyckad, men sådana dagar måste man ha oxå.

Enda felet som jag tyckte var att de blev lite i största laget och inte fullt så runda som vi är vana men smaken var det ju som sagt var inget fel på.

Något recept blir det inte då det mest var på "höfterna" så man fick experimentera lite.

 

Ovido - Quiz & Flashcards