Alla inlägg den 4 augusti 2009

Av Pernilla Thomasson - 4 augusti 2009 22:46

Efter att vi ätit oss mätta på glass i Åhus så styrde vi bilen mot Ales stenar för att kolla på dessa vackra fornlämningar. Det enda som var lite negativt var att det var väldigt kuperad terräng och bara uppför när man skulle gå upp dit och med en lite halvtrött tjej i en paraplyvagn så tog det sin lilla tid att komma upp, men det var det värt. 

 

Tyvärr så har vi lyckats få något kladd på kameran efter glassbesöket så våra bilder har en viss skugga över sig, vilket vi inte märkte förrän några dagar senare. Men här är i allafall jag, Anton och Wilda nästan framme vid stenarna. 

Varför vi valde just att åka just hit (ett ställe jag aldrig hade hört talas om) var att vi såg den senaste Wallander filmen Kuriren dagen innan och där utpelar sig delar av filmen vid just Ales stenar. 


Av Pernilla Thomasson - 4 augusti 2009 22:37

Vi tog en liten promenad i Åhus och såg oss omkring. Efter hamnen låg det hur många fina båtar som helst, vädret var toppen så det var nästan lite utomlandskänsla när man gick där på kajen.

Här var en av alla fina båtar som vi såg. Det skulle vara något att lägga i Faxälven det.


Vi fortsatte vår promenad och hittade denna fina flaska, antar att en och annan flaska lämnar denna stad per dag. 

Man kunde faktiskt boka rundturer inne på själva fabriken, det fanns skyltar om det att man bokade dessa på systembolaget nej jag menar turistbyrån.

Entre skylten var lite mindre diskret än flaskan som stod lite på en bakgata.

 

Av Pernilla Thomasson - 4 augusti 2009 22:29

När vi lämnade Smålands skogar styrde vi bilen mot Bjärred till familjen Lidman. Vi åkte vägen över Österlen ner till dem och började med ett stopp i Åhus, där landade vi lagom vid tiotiden, som gjort för att börja med en glass på glassbåten i hamnen.

Nu är det så att jag besökte denna glassbåt för ca en så där 17 år sen (shit vad jag kände mig gammal när jag skrev det där....). men på den tiden fick man betala inträde på båten och sedan fick man äta så mycket man ville, jag skulle tro att de slutade med det efter mitt förra besök med tanke på att jag hela min barndom fick veta att jag inte hade blod i mina vener utan glass enligt min släkt.....Glass är en av mina stooooora laster;)


Wilda har nog ärvt den genen av sin mor för hon älskar verkligen glass.


Grabbarna å sin sida ser nästan lite skeptiska ut till glassarna...

Ovido - Quiz & Flashcards