Alla inlägg den 1 februari 2010

Av Pernilla Thomasson - 1 februari 2010 17:33

Jag gjorde ett supergott blomkålsmos som jag hittade på Malins blogg idag.


Skär ett blomkålshuvud i mindre buketter. Lägg i en panna och häll över visp- eller mellangrädde (ca 1,5dl). Låt kålen kokas mjuk, ca 10 minuter. Salta, peppra och mixa med en stavmixer. Ser ut som potatismos men smakar mycket godare!


Nu råkade jag läsa receptet lite dåligt så jag kokade blomkålen i saltat vatten först och sedan när jag hällt av vattnet så slog jag över grädden och mixade medans det fick stå kvar på plattan. Det gick oxå bra.

Av Pernilla Thomasson - 1 februari 2010 17:23

Detta recept tog jag från Annas blogg.

1 kg köttfärs

2 äggulor

1pkt creme bonjour vitlöksost, eller annan smak om man vill.

2 dl grädde

1 gul lök

2 msk kalvfond

1 msk soya

2 tsk salt

1 tsk vitpeppar

½ tsk kryddpeppar

½ tsk malen ingefära


Sätt ugnen på 250 grader. Skala och hacka löken. Blanda färsen med alla kryddorna, äggen, grädden, fonden och soyan. Forma en limpa och lägg i en ugnsfast form, gör en skåra i limpan och klicka ner osten där. Sätt in i ugnen sänk temperaturen till 175 grader och låt den vara inne i ca 45 min.

Till detta åt vi vuxna blomkålsmos och barnen fick potatis och gräddsås till.

Av Pernilla Thomasson - 1 februari 2010 17:15

Har ju tjatat sedan tidigare att jag måste göra något åt de sista envisa gravkilona och nu är det snart 3 år sedan så det är dax att sluta gnälla och göra något åt det. Har kollat på nätet efter något som ska passa mig och har nog insett att jag vill äta gott och nyttigt och inte sluta leva för det, så det blev GI-metoden. Har kollat runt på olika bloggar och tack vare Malins blogg där det finns massor av GI-recept igen (tack för det) så har jag blivit inspirerad och hon har även en favorit blogg Anna som har massor av goda recept så nu kommer jag att försöka dela med mig av de goda recept jag hittar och självklart länka till dessa så ni själva kan hitta något som intresserar er läsare oxå.

Sagt och gjort mat enligt GI idag till middag, det blev köttfärslimpa med blomkålsmos som var hur gott som helst så det kommer att bli en favorit. Kommer att lägga upp recepten här på bloggen.

Av Pernilla Thomasson - 1 februari 2010 17:11

Har varit i valet och kvalet om vi skulle klippa lugg på Wilda, eftersom att hon oftast tar ut spännena redan på morgonen och har håret i ögonen för jämnan så fick vi tillslut ge med oss. Det verkar inte ha bekommit henne men det ser så ovårdat ut när hon bara går och slänger med håret och ingen ordning på det, kan vara jag som är lite löjlig oxå ;=)


Så när vi kom hem från Väsby möttes vi av denna söta flicka som blev så sööööt med lugg tycker i alla fall vi och det kan hända att vi är ganska partiska.

  Hon tycker om att bli fotat iallafall den lilla damen och så fort man har knäppt vill hon titta hur det blev.

Ovido - Quiz & Flashcards