Alla inlägg under december 2009

Av Pernilla Thomasson - 12 december 2009 21:22

Igår hade jag Me & I träff här hemma, där jag sålde ut kläder från min provkollektion och sedan blev det några beställningar. Trevligt var det, många som kom trots att det var fredag och även många som har julebestyr. Jag hade fixat lite glögg, pepparkakor, ädelost, nötter och lite godis, väldigt uppskattat blev det och det är ju roligt. Mina chokladdoppade mint/choklad kolor blev uppskattade oxå.

   

Av Pernilla Thomasson - 10 december 2009 20:25

Självklart blev det shopping oxå, passade på att köpa lite julklappar när vi ändå var där. Det blev lite smått och gott till alla kusiner, Anton önskar sig bara pengar och det är skönt för då måste man inte tokleta till honom, Fabien har vi ingen aning så vi kom hem tomhänta och måste fundera över vad han kan tänkas behöva, Wilda är ju lättare så till hennen blev det en liten Keyboard med mick som hon blev helt såld på inne på toysRus, ett Lundby dockhus "Småland"

 

Sedan var vi och köpte Fabiens dator som han tjänat ihop till när han sålde jultidningar, så gissa om han är nöjd nu......

Var ju på IKEA oxå och hittade faktiskt lite julklappar till oss själva, det blev en matta och ett nytt soffbord (det gamla var så stort när vi möblerade om), vi hittade faktiskt en TV-bänk oxå, men det fattades en del så den kommer hemskickad nästa vecka (95kr var vad de tog för att skicka det hem-inte farligt). Så det får vi (läs jag) montera ihop när den kommer.

Här är en liten dålig bild på bordet och mattan, det blev lite reflexer av glasskivan.

 

Av Pernilla Thomasson - 10 december 2009 20:15

Ja idag var det dax att åka till Sundsvalls sjukhus för att göra en röntgen av njurfunktionen hos lilltösen. Hon hade ju en kraftig urinvägsinfektion för över ett år sedan och man kollar efter ett år att det inte blivit någon försämring av njurfunktionen och det känns ju skönt att det kollas upp ordentligt.

Hon var så duktig hela dagen, det började hemma imorse när vi skulle sätta på Emla plåster så att det skulle vara bedövat tills vi kom fram, hon var så stolt för sina två plåster i armvecken. Kom ner till sjukhuset och de skulle sätta nålen på henne, INTE ett enda pip, hon pratade med systrarna och frågade vad de gjorde under tiden. Så allt gick jättebra, besked får vi lite längre fram här om det visade något eller ej.


Självklart måste man få en hamburgare på Mc Donalds när man varit så duktig.

Att dippa strips i ketchup är såååå gott.

 

Av Pernilla Thomasson - 8 december 2009 21:40

Ikväll skulle jag rulla tryfflar och göra pepparkaksdeg när vi kom hem. Så det blev hem till mamma och hämta Fabien som varit hemma för ont i magen idag och då fick han vara hos mamma, tack snälla för att ni finns när vi behöver er.

Hem för att laga mat och det sista mamma sa innan vi åkte var -Kommer du och hämta den halva kon som ligger styckad ute på altanen sen och packar den.

Så där sprack min plan med tryfflarna som fortfarande står i kylen och väntar tills imorgon. Det blev till att packa köttfärs si så där en 20kg och sedan försöka lista ut vad det var för olika bitar som var i den stora säcken med kött.....Inte lätt för två som inget kan kring ett nötkreaturs kroppsdelar, men men det löste sig nog och nu är frysen full och det känns lyxigt.

Och pepparkaksdegen blev gjord i allafall så det är bara att baka här framöver.

Åter till de desperata hemmafruarna nu, tjing.....

Av Pernilla Thomasson - 7 december 2009 21:16

En lugn kväll har det varit i hemmets sköna vrå. Har fixat lite godis som dessa smaskiga chokladdoppade kola med mintsmak och polkaströssel. Har även gjort en dubbel sats med citrontryffel som ska rullas imorgon.

Imorgon ska det bli pepparkaksdeg som ska göras så att vi kan baka dessa på onsdag tänkte jag.


På torsdag blir det Sundsvalls sjukhus med lilla Wilda som ska på njurkoll och då kan vi ju passa på att handla lite julklappar oxå så det var ju lite tur med den resan ändå oxå.

Av Pernilla Thomasson - 6 december 2009 19:48

Har precis bakat dessa fantastiskt goda, enkla och snygga kakor. De kommer att göra succe i de korgar de hamnar sedan.

  Receptet kommer här oxå på en gång.


Leilas chokolate crackles (Snöiga kakor)

Receptet ger 18 kakor.


100 gr mörk kvalitetschoklad 70%

2 dl vetemjöl

3 msk kakao av hög kvalitet

1 tsk bakpulver

1 nypa flingsalt

60 gr smör

1,5 dl farinsocker

1 ekologiskt ägg

0,5 tsk vaniljsocker

0,5 tsk nystött kardemumma

0,25 dl mjölk



1 dl strösocker

0,5 dl florsocker


Gör så här:

1. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten). Låt den svalna något.

2. Vispa smör och farinsocker. Vispa ner ägget. Tillsätt vaniljsocker, kardemumma och till sist den smälta chokladen under lätt vispning.

3. Rör ihop vetemjöl, kakao, bakpulver och flingsalt i en skål.

4. Rör i mjölblandningen och mjölken. Degen skall vara lätt kladdig.

5. Forma degen till en rulle, plasta och låt vila några timmar.

6. Sätt ugnen på 175 grader.

7. Forma 18 bollar av degen, platta till dem lätt. Rulla varje boll först i socker och sedan rikligt med florsocker.

8. Placera kakorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen cirka 14 minuter tills ytan krakelerar.


Lycka till.

Av Pernilla Thomasson - 6 december 2009 16:18

På fredag nu den 11/12 kommer jag att ha en träff här hemma kl 18,00 där kommer det att finnas möjlighet att beställa lite julklappar som hinner komma innan jul, just nu är det bra kampanjpriser dessutom, kolla in på hemsidan.

Kommer att lotta ut värdinnegåvan till de gäster som handlar och jag kommer även att lotta ut ett unikt set med 4 Me & I muggar och tillhörande bricka och den utlottningen är alla med som kommer. Missa inte det   

Det kommer även att finnas möjlighet att boka plaggen som hänger på stången till bra priser som ni hinner få innan jul.


Kommer även att dela ut inbjudningar till de som inte läser på bloggen, men ni som läser här och är sugen på att komma, bjud gärna med andra oxå, alla är välkomna. Skulle vara bra om jag vet senast onsdag den 9 hur många som kommer så att jag hinner handla i tid.

Av Pernilla Thomasson - 6 december 2009 16:03

Här är en ny färg på garnet som jag stickar mina Wildamössor i, är glad att jag fått lånat 3 huvuden av en bekant som jag kan använda när jag fotar eller på marknader.


Nu har det inte blivit bloggat igen på ett tag, får skämmas. Helgen har varit supertrevlig. I fredags var vi upp till fam Nordin och blev bjudna på jättegod mat och där blev vi kvar till strax efter 1 innan det var dax att promenera hem.


Igår lördag var det dax för Kajsa Kavat marknaden och jag och Ewa visste ju inte innan hur det skulle gå, men jag kan säga att vi var båda väldigt nöjda när vi plockade ihop innan hemfärd, så det blir favorit i repris nästa år kan jag lova.


Sedan var det ju Antons födelsedag igår oxå så det fixade Krille med alla gäster under dagen och när jag kom hem fixade han Tacos till oss (Anton fick bestämma) och så bjöd vi över mor och far oxå. Kan säga att det var en nöjd 13-åring igår han hade bara önskat sig pengar och det hade alla faktiskt förverkligat så det blev bara pengar, han vill köpa en ny data och en mobil. Men vi hade faktiskt köpt en mobil åt honom så han var hur glad som helst när han öppnade det paketet på morgonen. Så nu är det bara att spara dessa pengar och önska sig mer i julklapp.


Idag har jag mest slöat med stryktvätten framför tv:n och en snabbis ner på Långsele för att gå en stund på skyltsöndagen och nu ska jag nog ta och fixa lite godis eller någon kaka som jag kan ha till korgarna. Återkommer med resultatet.


Ovido - Quiz & Flashcards