Alla inlägg den 15 mars 2010

Av Pernilla Thomasson - 15 mars 2010 19:39

Jag har kommit in i ett bakstim just nu, förutom bullarna jag bakat idag så bakade jag barnens favorit tekakor igår och just nu har jag en omgång med Dinkel och grahamsskorpor på jäsning (Tackar Malin för inspirationen).


Klockan nio ikväll ska jag ha utbildning för den nya supercoola ME+ kollektionen som släpps nu på fredag. Denna kollektion är i storlekarna 122/128-158/164 så nu finns det lite coolare kläder även till de lite större killarna och tjejjerna. Mitt paket har kommit idag så jag lät Anton och Fabien titta och tycka till och det fanns en hel del som de ville att jag skulle beställa till dem och det är ju kul.

Så har du inte bokat en träff så är det läge nu för almanackan fylls fort.

Av Pernilla Thomasson - 15 mars 2010 19:25

Tycker att det är svårt att hitta bra GI-recept på bröd (kan bero på att jag har lite svårt för massa konstigheter som torkad frukt och nötter i matbröd). Jag vill ha lite variation så idag har jag utifrån ett recept från min svärfars fru gjort ett recept som borde funka och som blev supergoda och tyvärr blev de superstora vilket inte syns på bilden men de blev lite i största laget.

Tänker prova att pensla dem med ägg nästa gång och ha på solrosfrön.


Detta är receptet (ta det med en nypa salt)

2 pkt jäst

1 liter vatten

3 msk rapsolja

1-2 msk honung/sirap

1-2 tsk salt

1 liter kornmjöl

Nästan 1kg pkt dinkelsikt

ca 1 dl linfrö


1. Smula jästen i bunken, tillsätt salt, honung/sirap.

2. Tillsätt fingervarmt vatten och sedan oljan.

3. Tillsätt linfrö, kornmjöl och dinkelsikt tills degen släpper runt bunken.

4. Låt degen jäsa i 30 minuter.

5. Lägg upp lite dinkelsikt på bakbordet och knåda degen ordenligt. Gör sedan runda bullar i lagom storlek, det blir cirka 25-30 bullar beroende på storleken.

6. Lägg bullarna på plåtar med bakplåtspapper och låt jäsa i 20 minuter.

7. Sätt ugnen på 250 grader och låt bullarna gräddas i ca 12 minuter.


Som sagt var ta receptet med en nypa salt, man kan även byta ut kornmjöl mot grahamsmjöl om man vill, det är bara att prova sig fram.

Ovido - Quiz & Flashcards