Direktlänk till inlägg 7 juli 2010

Söta Wildakakor!

Av Pernilla Thomasson - 7 juli 2010 20:40

Hittade ett roligt kakrecept på nätet för en tid sedan och igår passade jag på att göra dem, men jag gjorde dem helt klara nu ikväll för de skulle dekoreras oxå och det har jag gjort nu. Superenkla att göra och det är bara fantasin som sätter stopp för hur man kan göra dem.

När jag höll på att dekorera dem nu ikväll så hade jag Wilda bredvid mig som hela tiden ville smaka och titta, så frågar hon


-Vad är det för kakor?

-Jag vet inte vad de heter riktigt, svarar jag.

-Då kan de heta Wildakakor, säger hon och säger oxå -Att de är till allihop!

Tyckte att det var en söt liten tanke som hon hade.


Här följer receptet om det är någon som vill prova på.


5 dl Vetemjöl

1 dl Florsocker

200 gr Smör/margarin


1. Sätt ugnen på 200grader.

2. Knåda samman ingredienserna till en deg och lägg i kylen så att den blir lättare att kavla sen.

3. Kavla ut och gör precis som pepparkakor.

4. Lägg på plåtar och låt dem vara i ugnen 10 minuter.


Glasyren:

2 dl Florsocker

2 msk Vatten

Karamellfärg om man vill.


Dekorera kakorna efter tycke och smak. Jag har först brett på vit glasyr som jag lät stelna och därefter har jag spritsat dit den rosa glasyren.

 

En härlig kakburk som till och med är fin att titta på. Men insåg att de bör stå i kylen i denna värme för glasyren smälter ju annars.

 
 
Ingen bild

Maria N

8 juli 2010 08:39

Känner ett sug efter att baka nu när allt lugnat ner sig! De här söta kakorna ska jag verkligen testa=)

 
Ingen bild

jessica

8 juli 2010 22:40

De var jättegoda så tack Wilda för så god kakor.

 
Ingen bild

Veronica

10 juli 2010 00:53

När jag blir stor och stark ska jag också baka kakor ;) Eller finns det på kakmix så kan jag ju leja Billy =D

 
Ingen bild

Jenny

13 juli 2010 21:47

Tja! Du är då en riktig bakfia!! Fina kakor. Kul att du tagit upp golfspelandet igen....du behöver inte mina klubbor igen!!hahahaha. Njut av semestern. Vi fixar och fixar här hemma men nästa vecka bär det av på en tripp till Furuvik och Järvsö. När sjutton ska vi få till en träff. Vi måste nästan planera in en helg så det blir av! Hälsa familjen. Kram kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Pernilla Thomasson - 30 november 2010 17:25

Ja det var ju som så att i fredags åkte vi ju till IKEA och köpte nya möbler till Wildas rum och jag älskar ju att sätta ihop dessa. Jag monterade upp alltihop och någon gång under kvällen rev jag mig på en kartong eller en möbelbit på ovansidan av h...

Av Pernilla Thomasson - 30 november 2010 17:05

Ja just nu sitter jag på sjukhuset och har fått en dator så jag kan passa på att blogga och göra lite uppdateringar. Tänkte börja med att visa lite före och efter bilder på det vi gjort än så länge i källaren.   Här är ju lite påbörjat..... Och s...

Av Pernilla Thomasson - 24 oktober 2010 19:59


Ja då har jag hittat ett nytt mönster på en superfin mössa som jag lyckats virka, det var ju några år sedan man hade syslöjd men med lite hjälp från nätet och några upprivningar så blev det i allafall en färdig mössa. Den blev för stor för Wilda så d...

Av Pernilla Thomasson - 24 oktober 2010 19:53

Ja nu har vi målat, målat och målat under veckan, det finns ju inte allt för mycket tid till det under veckan med alla träningar och dyligt som ska hinnas med, men vi är en bit på väg. Grundmålning är viktigt..... Vänstersidan har fått rätt f...

Av Pernilla Thomasson - 24 oktober 2010 19:49


I fredags så fyllde bästa svägerskan Helena år så då var vi dit och uppvaktade henne. Som vanligt när Wilda ska iväg och moster kommer förbi brukar det bli mycket fixat med håret så även denna dag. Så här fin var hon när det var dax att åka.   H...

Ovido - Quiz & Flashcards